بازگشت یک فقره گوهرنشان

تغییرات و بخش‎هایی که به نسخه جدید بازی گوهرنشان افزوده شده

روزی که بازی‎های بابرکا و مخصوصاً گوهرنشان رو بازطراحی و آماده‎ی تولید می‎کردیم، تمام تلاش ما بر این بود که محصول نهایی علاوه بر گیرا بودن از نظر گیم پلی و ساختار بازی، از نظر جذابیت‎های ظاهری و شکل و شمایل هم برای مخاطبان پر کشش باشه؛ پس تغییراتی بر روی بازی اسپلندور ایجاد کردیم و بخش‎هایی از بازی رو در نسخه ایرانی اسپلندور متمایز نسبت به نسخه اصلی بازطراحی و تولید کردیم.

بعضی‌ها این تغییرات ایجاد شده رو دوست داشتند و بعضی منتقد این تفاوت ظاهری و فیزیکی نسبت به نسخه خارجی بازی بودند. در طول یک سالی که از تولید این محصول می‎گذشت با آغوش باز انتقادها و پیشنهادهای ارزنده شما رو شنیدیم و خوندیم تا در فرصتی مناسب بتونیم نسبت به بخش‎هایی از این پیام‎ها واکنش نشون بدیم و اون بخش‎هایی که امکان پذیر بود رو محقق کنیم.

در این مقاله در دو بخش تغییرات نسخه جدید و بخش‎هایی که به بازی اضافه شده رو باهم مرور خواهیم کرد.

میو میو عوض میشه یا چه بخش‎هایی در نسخه جدید گوهرنشان تغییر کردند؟

به طور قطع همه‎ی خواسته‎های تمامی طرفداران یا منتقدان بازی قابل اجرا در نسخه جدید بازی نبود چون بعضی از این خواسته‎ها اولاً در تعارض با اهداف خود ما بود و در ثانی برخی هم با خواسته‎های سایر مخاطبان منافات داشت؛ به قول معروف اجتماع نقیضین وجود داشت؛ مثلا بعضی‎ها می‌خواستند که بازی الماس داشته باشه و شکل فعلی گوهرنشان رو دوست داشتند اما بعضی‎ها هم دوست داشتند ژتون‎های اسپلندور در بازی گوهرنشان هم وجود داشته باشه. پس ما مجبور به انتخاب بودیم و چون از ابتدا هم تصمیم خود ما تغییر در توکن‌های بازی و تبدیل اونها به گوهر و الماس بود، برای تمایز با نسخه اصلی الماس‌ها در بازی گوهرنشان استفاده شد که در نسخه جدید هم همچنان الماس‎ها باقی موندند؛ اما طبق نظرات شما همراهان و دوستان عزیز ما الماس‎ها رو با شکل بهتری نسبت به نسخه قبلی تولید کردیم و نسخه جدید بازی گوهرنشان به کار بردیم.

از نظر طراحی گرافیکی و فضای کلی بازی یک انقلاب اساسی در نسخه جدید بازی گوهرنشان انجام دادیم و با کمک عباس امیرآبادی، محمدرضا آرامش و محمود آراسته به طراحی مجدد فضا، شخصیت‎ها، جعبه‎، ساختمان‎های موزه، لوگوتایپ و بخش‎های دیگر بازی مشغول شدیم تا به جذابیت محیط بازی افزوده بشه. علاوه بر این با چاپخانه‎ی جدید همکاری کردیم و مشکلات چاپی که در رنگ کارت‎های نقاشی نسخه پیشین وجود داشت رو حل کردیم.

ابعاد جعبه هم تغییر کرد و جعبه نسخه جدید بزرگتر خواهد بود تا محتویات بازی راحت‌تر از نسخه قبلی قابل برداشتن و قراردادن باشه؛ همچنین دفترچه بازی رو اصلاحاتی انجام دادیم و تصاویری برای مثال و توضیح به اون اضافه کردیم تا ابهامات کمی که وجود داشت از بین بره.
در این نسخه هنوز دفترچه نقاشی‎ها که به معرفی نقاشی‎های داخل بازی می‎پرداخت و برای حامیان بازی در فاندوران تهیه کرده بودیم همچنان وجود خواهد داشت تا بتونید با نقاشی‎های داخل بازی بیشتر آشنا بشید.

 

افزونه جدید یا چه چیزهایی به بازی اضافه شده‎اند؟

قبلا قصد داشتیم تا افزونه‎های جدید بازی رو به صورت جداگانه به بازی اضافه کنیم اما در نسخه جدید بازی گوهرنشان شما میتونید تجربه جدیدی نسبت به نسخه قبلی بازی داشته باشید و علاوه بر دو افزونه قبلی که در جعبه بازی وجود داشت و بازی کردن با مدل دوم و سوم (کارت های افتتاح موزه و کارت افتتاح موزه ویژه) رو برای بازیکن ایجاد می‎کرد، یک افزونه جدید با عنوان «موزه ایران کهن» با عنوان بازی+ به گوهرنشان اضافه شده تا سبک جدید از بازی رو برای بازیکن‎ها به وجود بیاره و تجربه جدیدی رو برای شما رقم بزنه. یعنی الان سه افزونه با عنوان بازی+ داخل جعبه بازی قرار داره که توضیحات مفصل اونها در دفترچه بازی وجود داره.

امیدواریم در نسخه جدید گوهرنشان تجربه لذت بخشی از انجام یک بازی رومیزی برای شما رقم بخوره و حس و حال خوشی از کنار هم بودن، با هم تفریح کردن و با هم زیستن رو تجربه کنید.

با تشکر از دوستانمون در سایت مآدمک برای تهیه عکس‎های بازی

19 پاسخ
    • محمدرضا آرامش
      محمدرضا آرامش گفته:

      البته زمانی که ما سری اول بازی گوهرنشان رو تولید کردیم تقریبا اینقدر کپی از بازی اسپلندور نبود و جذابیت بازی اسپلندور یکی از دلایل ما برای انتشار این بازی بود.
      برای ما هم کار سخت و پیچیده ای نبود که بازی اسپلندور رو با کارتها و تایل های اسکن و کپی شده به بازار عرضه کنیم و چه بسا هزینه کمتر و سود بیشتری هم برای ما داشت. اما ما ترجیح دادیم هزینه بکنیم و بازی رو مجددا از لحاظ تصویرسازی و گرافیکی تغییر بدیم. چون کمترین کار ممکن برای تولید یه بازی خوب ریتم (Retheme) کردن اونه. چون وقتی یه بازی ریتم میشه طبیعتاً مکانیزم های بازی حفظ میشه اما بازی به لحاظ فضا و حس و حال بیشتر به حس و حال و فرهنگ خودمون نزدیک تر میشه و چه بسا برای مخاطب خیلی ملموس تر باشه و برای خیلی از مخاطبان جذاب تره که بازی با حس و حال فرهنگ خودمون بازی کنند. همون کاری که در خیلی از بازیهای موفق تولید داخلمون افتاده و بازی ها جذاب تر و ملموس تر از نسخه اصلیشون شدند
      هزینه و قیمت بازی رو هم که خودتون اشاره کردید. اما یه نکته دیگه که وجود داره بودن سه اکسپنشن بازی در داخل گوهرنشان هستش. یعنی شما در بازی گوهرنشان میتونید بازی رو با چهار روش (یک روش اصلی و سه روش با اکسپنشن و افزونه) تجربه کنید. در حالی که برای اسپلندور شما علاوه بر هزینه برای خرید بازی اصلی برای خرید اکسپنشن ها هم باید هزینه کنید.
      بازهم ترجیح و علاقه خود مخاطب هستش که تعیین می‌کنه براش اسپلندور جذاب تره و یا گوهرنشان.

      پاسخ دادن
    • محمدرضا آرامش
      محمدرضا آرامش گفته:

      متاسفانه تغییرات و افزایش قیمت کاغذ باعث شد قیمتشون بره بالا. اما بازهم با اسپلندور تفاوت زیادی داره. علاوه بر اینکه این نسخه ما خیلی تغییرات در جهت رفع مشکلات و زیباسازی بازی انجام دادیم و بازی بیشتر به حس و حال خودمون نزدیک تره. و همچنین بازی با ۳ اکسپنشن ارائه میشه.

      پاسخ دادن
    • محمدرضا آرامش
      محمدرضا آرامش گفته:

      افزونه ایران کهن مبتنی بر افزونه Trading Posts طراحی شده که ما در قالب کارت‌های آثار باستانی ایرانی آوردیم که شما در طول بازی آثار باستانی رو می‌خرید و در کنار تابلو ها در موزه خودتون قرار میدید

      پاسخ دادن
    • محمدرضا آرامش
      محمدرضا آرامش گفته:

      از طریق فرم ارتباط با ما اطلاعاتتون رو بفرستید. در صورتی که طرحی برای تعویض یا تسهیل در خرید داشتیم ما باهاتون تماس میگیریم

      پاسخ دادن
  1. عرفان
    عرفان گفته:

    سلام جایی هست که بشه خرید حظوری کرد؟ باید کارتای بازی رو از نزدیک دید تا متوجه کیفتشون شد
    ظاهرا که خیلی خوبه حتی بهتر از نسخه اصلی؛ فقط تصاویر کار شده روی اسپانسر ها به نقاشی ها نمیخوره و بدجوری تو ذوق میزنه بهتر بود مثل نقاشی ها جدی باشند (مثلا تصویر کمال الملک و.. یا حتی مشاهیر یا کوروش بزرگ)
    والبته الماس ها هم خیلی قشنگه، فقط مطمعن نیستم بازی باهاشون مثل سکه راحت باشه
    همچنین شما که زحمت ایرانی کردن بازی رو کشیدین میتونستید از مشاهیر غیر ایرانی حداقل توی کارت های سر در موزه استفاده نکنید خداروشکر کمبود که نداریم.
    و در نهایت ممنون از زحماتتون برای تولید بازی

    پاسخ دادن
    • محمدرضا آرامش
      محمدرضا آرامش گفته:

      سلام بر شما. اگر تهران هستید میتونید تشریف ببرید ترنجستان سروش واقع در خیابان انقلاب و یا فروشگاه ترنج واقع در خیابان سهیلیان سمت شرق تهران که هم بازی رو ببینید و هم حضوری تهیه کنید.
      همچنین میتونید بازی رو در کافه گیک، کافه برد، کافه فکر و کافه باهمزی بازی کنید و تهیه کنید.
      ایشالا برای تولیدات بعدی نظراتی که شما و سایر دوستان گفتید رو در نظر خواهیم داشت. با تشکر از شما

      پاسخ دادن
      • عرفان
        عرفان گفته:

        مرسی شهر کتاب فرشته بازشو داشت البته خودشو نداشت. از جای دیگه خوشو تهیه کردم.
        حالا بعد از بازی چند تا نکته:
        با الماس ها مشکلی نداشتم و حتی از خود بازی اصلی بهتر و راحت تر بود و بنظرم اومد باید بجای رنگ زرد الماس مشکی استفاده میکردید و زرد رو برای مهره طلایی نگه میداشتین تا همش یک دست بشه
        کارتای اسپانسر علاوه بر طرحشون اندازشون خوب نیست و بهتره همون مربعی باشه تا موقع بازی بالای بقیه کارت ها درست جاشه
        در کل خود بازی رو خیلی خوب دراوردین دستتون درد نکنه.
        اماا امااا امان از جعبه که میتونم بگم افتضاحه از طرح بچه گانه روش که بگذریم ابعاد خیلی بزرگی داره که بی دلیلم هست و در کمال تعجب هیچ جایی برای کارتا نیست و همه چیو باید همینجوری ول بدی توش (بدترین جعبه ای که میشد باشه) بهتر بود از مدل جعبه بازی اصلی استفاده میکردین هم جمع و جوره هم جا برای کارتا داره. این بازی برای بزرگسالانم هست پس بهتره یه طرح باکلاس روش بزنید ادم روش بشه بخره! اگه جعبه رو اصلاح کردین خالیشو خریدارم!
        با تشکر

        پاسخ دادن
        • محمدرضا
          محمدرضا گفته:

          دلیل ابعاد بزرگ جعبه اینه که خیلی زود میخوایم دوتا اکسپنشن دیگه برای بازی ارائه بدیم که جعبه کوچیک جاش کم میشد برای این کار

          پاسخ دادن
  2. sadegh
    sadegh گفته:

    سلام ای کاش برای این همه زحمت که هدر نره. کیفیت کارت ها و همینطور سکه ها رو بهتر میکردید. سکه ها در نسخه قبل پلاستیکی و محکم بود مگه چقدر هزینه داشت شما سکه ها رو پلاستیکی تولید بکردید؟؟!! نه مقوایی. شما چه بازی خارجی دید که به جای استفاده از ژتون با کیفیت پلاستیکی، مقوایی کار بشه؟؟ شما سایز و استاندارد جهانی کارت های بازی رومیزی مد نظرتون قرار بدید ما نه سلفون میخوایم روی کارت نه لمینیت، ببینید عرف کیفیت و ابعاد و استاندارد بازی رومیزی چیه. اگه قیمت بالا تر میرفت به طبع توجیه داشت جواب این بود کالای با کیفیت تولید شده. شما بازی جایپور از نشر بازیکن رو ببینید، چقدر این بازی با کیفیته و من با احترام براش پول میدم و همینطور نجات جهان که برگردانی از pandemic هست . امیدواریم انتقادات مدنظرتون قرار بگیره

    پاسخ دادن
    • محمدرضا
      محمدرضا گفته:

      ما توی سری دوم بازیهامون کیفیت و جنس کارتها رو بهتر کردیم اما چون سلفون براق استفاده کردیم این حس القا میشه که کارتها کیفیتشون پایینه.
      توی سری قبل سکه ها پلکسی بودند. البته که تولید اون شکلی برای ما هزینه خیلی کمتری هم داشت. اما به خاطر خواست خیلی از مخاطبان که دوست داشتند سکه ها مثل سکه ها و توکن‌های بازی های خارجی مقوایی باشند ما سکه ها رو تبدیل کردیم به مقوا. و این رو هم باید اشاره کنم که خیلی از شرکت های خارجی به خاطر بازیافت پذیری بازیهاشون تا جایی که میتونن سکه ها و قطعات رو مقوایی میزنند و هیچ پلاستیکی از جمله سلفون روی کارتها توی بازیهاشون استفاده نمیکنن.
      خواسته خیلی از مخاطبان سکه های مقوایی چاپ دار بود.
      ابعاد کارت‌های ما دقیقا ۵۶ در ۸۷ هستش که همون سایز استاندارد آمریکایی کارت بازی هستش. به علاوه که ما سلفون کردیم شما هم میتونید براشون اسلیو تهیه کنید.
      در خصوص تولیدکننده های دیگه ما هم خیلی خوشحالیم که شرکت های دیگه تونستند به استانداردهای بالای تولید بازی برسند. ایشالا ما هم بتونیم به اونجا برسیم

      پاسخ دادن

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دادن به محمدرضا آرامش لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *