اسپلندور من کجاست؟

راهنمای خرید بازی اسپلندور در ایران

بازی رومیزی اسپلندور یا اسپلندر. فرقی نمیکنه؛ این بردگیم حالا در ایران بازی شناخته شده محسوب میشه و به واسطه جذابیت هاش برای همه ما نامی آشنا داره.
هر روز در داخل ایران بازی‌های جدیدی در حال تولید هست و هر روز تنوعشون بیشتر از قبل می‌شه. گروه‌های مختلفی مشغول کارند که هیچکس از روز اول فکر نمی‌کرد با این قدرت وارد کار تولید بازی رومیزی بشن و تنوع محصولات به حد امروزش برسه.

چند وقت پیش حرکتی عجیب از یک گروه تولید بازی سازی دیدم که مدت ها ذهنم را مشغول کرده بود. گروه Gameboxes.ir در یک اقدام شجاعانه تمام گروه های دیگری که بازی کاتان را تولید کرده بودند معرفی کرد و حتی اعلام کرد که قیمت بعضی از این محصولات مشابه از نسخه خودش کمتر است. کاری عجیب ولی تحسین برانگیز.

از اونجایی که امروز به هر دلیلی در بازار ما تنوع گسترده ای از بازی های رومیزی برگرفته از اسپلندور وجود داره من هم تصمیم گرفتم بی طرفانه به موضوع نگاه کنم و همه محصولاتی که از روی بازی Splendor ساخته شده و میشناسم رو در یک مقاله معرفی کنم و مهم تر اینکه نکته ای که هر کدام از این اسپلندورها را از یکدیگر متفاوت میکنه رو بنویسم.

قبل از معرفی نسخه‌های ایرانی این نکته رو ذکر کنم که نسخه اصلی و خارجی بازی اسپلندور در حال حاضر حدود ۷۰۰ هزار تومن و بسته افزونه های این بازی حدود ۸۵۰ هزار تومن هستند.

۱- اسپلندور (بازبازی)

یک نسخه خوب از بازی که ضمانت کامل (فول گارانتی) گروه تولید کننده رو هم به همراه داره و در صورت بروز مشکل برای بازی خدمات مناسبی ارائه داده می شه. کیفیت بازی هم بسیار خوبه و مشخص است که دلسوزانه برای تولید بازی تلاش شده و بسیار مشابه نسخه اصلیه.

 

۲- اسپلندور چوبی (دایورژن)

نسخه ای با جعبه چوبی از بازی که از نظر قطعات و کیفیت چاپ خوب و مناسبه. جعبه و قطعات با لیزر برش خوردند و کارتها چاپ دیجیتال هستند. جعبه چوبی بازی خودش میتواند نکته ای جذاب برای بعضی خریداران باشد. همچنین نکته دیگه اینکه این نسخه هم اکسپنشن های بازی رو داره.

 

۳- کهربا (مستر گیمر و فکرانه)

جدیدترین نسخه ای که از اسپلندور به بازار عرضه شده و با توجه به اطلاعاتی که دارم کیفیت خوبی داشته و همچنین در این نسخه در طراحی جعبه و نام بازی تغییراتی به وجود اومده و قیمت مناسب و پایینی هم برای بازی در نظر گرفته شده.

 

۴-گوهرنشان (بابرکا)

نسخه ای از بازی اسپلندور با چندین افزونه بازی یا به عبارتی قطعات اضافی برای حالت‌های متنوع و جدیدتر بازی که باعث تکرار پذیری بیشتر بازی خواهد شد. این نسخه تنها نسخه بازطراحی شده و ایرانی شده از بازی اسپلندور در ایرانه و قیمت متناسبی با توجه به وجود افزونه ها داره. توضیحات کامل این افزونه‌ها رو میتونید توی بخش مقالات سایت بخونید.

 

۵- اسپلندور (گیمیز)

این نسخه تقریبا یک سالی هست که به بازار عرضه شده و قیمت متوسطی نسبت به دیگر نسخه ها داره و مشابه نسخه اصلی بازی تولید شده.

گروه های مختلف تلاش می‌کنند که محصولاتی را تولید کنند و به بازار عرضه کنند و در نهایت مخاطبان بازی‌ها هستند که باید انتخاب را انجام بدهند.

با اینکه در سالهای ابتدایی تولید تلاش‌هایی انجام دادیم تا از تولید موازی بازی‌های یکسان جلوگیری کنیم اما به نظر می رسد این کار در ایران غیرممکنه. پس امروز دوست داریم در کنار هم تلاش‌هامون را برای بهتر شدن محصولات انجام بدیم و امیدواریم رقابت اخلاق مدارانه باعث پیشرفت همه تولید‌کننده‌های ایران بشه.

12 پاسخ
  1. مسعود
    مسعود می گوید:

    واقعا کاش به جای تولید موازی ، تولیدات جدید رو انتخاب می کردن الان این بازی قرن که نسخه های مختلفی داره از لحاظ اجزا از اسپلندور هم ساده تره و همه اونهای که اسپلندور بازی می کنن از این بازی هم خوششون میاد ولی کسی اصلا سراغش هم نمیره یا بازی های دیگه کلا انگار بعضی از تولید کننده ها اصلا بازی براشون مهم نیست و بیشتر به دنبال منفعت مالی هستن و بدون تحقیق زیاد وارد این عرصه میشن.

  2. هادی نظیفی
    هادی نظیفی می گوید:

    سلام وقتی تو سایت boardgamegeek.com بازی گوهرنشان رو جستجو بکنیم یه لینک با عکس خود گوهرنشان میاره که اگه روش کلیک کنیم وصل میشه به بازی اصلی اسپلندور.
    حالا سوالم اینه اگه اجازه تولید بازی از سازنده گرفته شده (چون تو اون سایت که اینجوری میگه) پس چرا خودتون هیچ جا قید نکردید.

  3. Leo24
    Leo24 می گوید:

    سلام. نسخه ای که پیج داورژن تولید میکنه هم همراه با تمامی اکسپنشن های بازی هست. بهتره این موضوع رو هم اضافه کنید

  4. hero
    hero می گوید:

    سلام بابرکای عزیز . من خودم به شخصه گوهرنشان شما رو می پسندم و اسپلندور اورجینال از لحاظ بصری خوشم نمیاد. امیدوارم هر چی زودتر اکسپنشن های دیگه این عنوان هم راهی بازار کنید . منتظر عکس های بازی گاراج و ژرفاب هم هستیم . ژرفاب و گاراج کی میان ؟

  5. محمدرضا
    محمدرضا می گوید:

    سلام بر شما.
    خوشحالیم که از گوهرنشان خوشتون اومده. برای اکسپنشن های دیگه برنامه داریم که ایشالا به زودی بتونیم روانه بازارشون کنیم
    در مورد گاراج و ژرفاب هم باید بگم که یه ذره دیگه منتظر باشید خبرهای خوبی ازشون خواهید شنید.

  6. محمدرضا
    محمدرضا می گوید:

    ممنون از اینکه این نکته رو یادآوری کردید. بله در مقاله اصلاح شد

  7. محمدرضا
    محمدرضا می گوید:

    سلام بر شما.
    توی سایت Boardgamegeek یک امکانی وجود داره برای ثبت نسخه های متفاوتی که از روی یک بازی تولید یا بازطراحی شده. ما بازی گوهرنشان رو به عنوان یکی از نسخه های بازطراحی شده از روی اسپلندور ثبت کردیم. اما به خاطر مشکلات موجود در ارتباطات با برخی تولید کننده ها موفق به دریافت لایسنس و اجازه طراحی اصلی بازی آقای مارک آندره نشدیم. توی اون سایت و هیچ جای دیگه هم اشاره ای به این نکردیم که لایسنس و اجازه گرفتیم برای تولید.

  8. محمدرضا
    محمدرضا می گوید:

    حقیقت امر اینه که سال ۹۶ بعد از اینکه گروه رومیز بازی اسپلندور رو تولید و منتشر کرد ما نسخه بازطراحی شده از روی اسپلندور رو با نام گوهرنشان با کمک سایت فاندوران و سرمایه جمعی تولید و روانه بازار کردیم. بعد از ما گروه ها و دوستان دیگه شروع به تولید کردند.
    در مورد بازی قرن یا همون Century هم باید عنوان کنم که چندتا از دوستان در گروه های دیگه دارن روی این بازی کار میکنن که بتونن به بازار عرضه کنن. ولی اینکه چرا همه رفتن سراغ بازی اسپلندور به صورت همزمان و موازی احتمالا به این خاطره که هرکدوم از دوستان فکر میکنند میتونند تولید بهتری به بازار عرضه کنند که این خودش یعنی رقابت و این رقابت در نهایت به نفع صنعت، تولید کننده و مصرف کننده تموم میشه؛ چون همین رقابته که موجب افزایش کیفیت تولید و رضایت بیشتر مصرف کننده ها یا در اینجا بازیکناست.

  9. hero
    hero می گوید:

    سلام . خسته نباشید . با اجازه یه انتقادی در مورد بازی رومیزی کوه نور داشتم . فکر می کنم بازی کوه نور باید تصویرسازیش عوض بشه چون به تم بازی انقدر نمیاد . اگر تصویرسازی رو بذاریم کنار لوگوی بازی خیلی خیلی بده . خیلی سادست . خواهش می کنم یک فکری در موردش بکنید . قصد بی احترامی نداشتم . اتفاقا از بازی کوه نور شما خیلی خیلی خوشم میاد اما لوگوی بازی خیلی سادست و بده . لطفا بگید که عوض می کنید یا نه چون من خواستم بخرمش . خیلی ممنون از محصولاتتون. ببخشید اگر بی احترامی شد .

  10. محمدرضا
    محمدرضا می گوید:

    حقیقت در حال حاضر برنامه ای برای تغییر و ریدیزاین کوه نور نداریم. اما شاید در آینده ها در برنامه هامون بگنجونیم تغییرات رو.
    ممنونیم از نقدتون

  11. T.G.L
    T.G.L می گوید:

    سلام خسته نباشید ببخشید
    من آخرش نفهمیدم شما لایسنس گوهرنشان گرفتین یا نه
    یا اینکه حداقل خود طراح اصلی از کار شما باخبره؟
    این موضوع واقعا برام مهمه
    ممنونم
    راستی چه گوهر های قشنگی داره گوهرنشان
    و یک سوال چه تفاوتی ما بین نسخه الآن و قبلی هست

  12. محمدرضا
    محمدرضا می گوید:

    برای گوهرنشان ما لایسنس نگرفتیم. تلاشی کردیم در جهت ارتباط گیری که البته هیچ جوابی نداشت
    گوهرنشان نسخه جدید تفاوت ظاهری خیلی زیادی کرده. ولی در اصل بازی تغییراتی نداشتیم. صرفا بازطراحی

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *