کراودفاندینگ و سرمایه‌گذاری جمعی در بازی‌های رومیزی

سرمایه گذاری جمعی

اندک اندک جمع گردد وانگهی فاند شود

یه ایده خوب تا وقتی نمود خارجی نداشته باشه، فقط و فقط یه ایده خوبه. یعنی ارزشش رو فقط خود فرد می‌فهمه. معمولا خیلی از ایده‌های خوب و عالی هم در همون مرحله ایده می‌مونند و رشد نمی‌کنند؛ و دلیل این امر عوامل زیادی می‌تونه باشه که کلیه این عوامل توی دو دسته خلاصه می‌شن: حمایت معنوی و حمایت مادی.

حمایت معنوی یعنی اینکه چهار نفر بیان و بهت با حرفاشون انرژی بدن و همه‌جوره با افکار و حرفاشون ازت حمایت کنند. این مرحله اول حمایت از یه ایده‌ست. یعنی پایه و اساس اکثر خلاقیت‌هایی که امروزه می‌بینیم یه مثبت‌اندیشی در مورد ایده اولیه‌ست. اکثر چیزایی که دور و برمون می‌بینیم هم خارج از این قاعده نیستند. البته همیشه دور و برمون هم آدمایی بودند که مثلا بهشون می‌گی «میخوام یه شلوار اختراع کنم که خودش تنت بشه» و اونها هم خیلی ساده و راحت میگن «خوب که چی؟». پس باید از این جور افراد گذر کرد و رفت سراغ کسی که براش شلوار خودکار جالب و مهم باشه.

از هرچی بگذریم سخن حمایت مادی خوش تره

حمایت مادی، مرحله دوم حمایت از ایده‌ست. در واقع ایده وقتی جالب و جذاب شد و ارزش فکر و اجرا داشت حالا باید برای مرحله اجرا شروع کنیم به خرج کردن برای ایده و پرورش دادن اون؛ و توی این دوره و زمونه خیلی سخته آدم برای ایده‌ها و طرح‌هاش سرمایه‌گذار و اسپانسر پیدا کنه. حالا پیشرفت روزافزون تکنولوژی، بشر رو رسوند به چیزی به نام کراود فاندینگ یا سرمایه‌گذاری جمعی.

کراودفاندینگ یا همون سرمایه گذاری جمعی در واقع یعنی اینکه یه ایده و فکر خود وجود داره که نیاز به حمایت مادی داره تا بتونه به محصول نهایی برسه و در نتیجه فرد در فضاهای خاصی اعلام نیاز می‌کنه که مثلا «من به فلان مبلغ برای تولید محصولم نیاز دارم و هرکی که دوست داره و ایده من براش ارزش داره بیاد و از من حمایت کنه.» به عبارت دیگه یعنی «هم اکنون نیازمند یاری سبزتان هستیم.»

نیازمند یاری سبزتان هستیم

یکی از بزرگترین سایت‌هایی که در این زمینه فعاله سایت کیک استارتره. روند کار توی این سایت و سایتهای مشابه هم اینه که صاحب ایده و پروژه یه کمپین راه‌اندازی میکنه در حمایت از پروژه خودش و یک سری پاداش برای حمایت‌کنندگان قرار می‌ده. یعنی مثلا هرکی فلان مبلغ رو کمک کنه یه دونه از محصول نهایی بهش تعلق می‌گیره یا اگر مبالغ بالاتری کمک کنه علاوه بر محصول نهایی یه محصول جانبی یا هدیه هم براش درنظر گرفته می‌شه. در حال حاضر هم اکثر بردگیم‌های خارجی هم به این شکل از مرحله ایده به محصول نهایی می‌رسند. حتی خیلی از شرکت‌های بزرگ بازیشون رو در کیک‌استارتر فاند می‌کنند که این مسئله به معنی عدم توانایی شرکت در تامین سرمایه نیست؛ بلکه بیشتر به دلیل ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری جمعی و همچنین معرفی بیشتر بازیشون به جامعه‌ست. روند کار در کیک‌استارتر هم به این شکله که صاحب پروژه طرح خودش رو در سایت برای حمایت ارائه می‌ده و در همین حین هم شروع می‌کنه به تبلیغ برای حمایت و یه مدت زمان مشخصی هم قرار می‌ده برای جمع کردن سرمایه. افراد علاقه‌مند شروع می‌کنند به حمایت از پروژه تا زمانی که زمان تعیین شده به پایان برسه. حتی در مورد پروژه های خیلی معروف بازی‌های رومیزی، دیده شده که بازی به میزان تا ۱۰ برابر سرمایه مورد نیاز خودش سرمایه جمع کردند.

نمونه موفق کراودفاندینگ و سرمایه‌گذاری جمعی در بازی‌های رومیزی در ایران بازی پی‌شوم بود که سرمایه مورد نیاز تولید رو از این طریق بدست آورد و تونست به یه محصول نهایی برسه. یا نمونه دیگه‌ای که در حال حاضر در حال اجرا و جمع‌آوری سرمایه‌ست بازی رومیزی زاره که براش آرزوی موفقیت می‌کنیم.

حالا این نوع سرمایه‌گذاری در واقع علاوه بر حمایت مادی، حمایت معنوی رو هم در بر داره. یعنی افرادی که محصول رو با پرداخت مبلغ حمایتی پیش‌خرید می‌کنند، یه جورایی حمایت معنوی خودشون از ایده رو هم اعلام می‌کنند. البته باید به این نگته هم اشاره کرد که در روند برگزاری کمپین برای جمع‌آوری مبلغ مورد نیاز، صاحب ایده باید به شدت برای کار خودش تبلیغ کنه و از هر طریقی که می‌تونه باید طرح خودش رو به جامعه هدف معرفی کنه.

از اون جایی که کراودفاندینگ و سرمایه‌گذاری جمعی در بازی‌های رومیزی شیوه مرسوم و مورد پسندی گروه بازی‌سازی بابرکا هم قصد داره یکی از بازی‌های خودش رو به نام «گوهرنشان» از این طریق جذب سرمایه کنه که اخبار اون به زودی اعلام می‌شه.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *